Maailman suosituin joululahja - onko sellaista?

Taas on se aika vuodesta, kun moni epätoivoisesti miettii, miten muistaa jouluna oman organisaation henkilöstöä, asiakkaita ja sidosryhmiä. Ei liian kallis, liian edullinenkaan ei voi olla, miten hoitaa paketointi, kortit, tervehdys, logistiikka ja toimitukset? Miten muistaminen viestittäisi lahjan vastaanottajalle yrityksen tärkeistä arvoista ja olisi osaltaan rakentamassa yrityksen brändiä? Olisiko vastauksena tutkimusten mukaan maailman suosituin joululahja?

Useiden tutkimusten mukaan yritykset tulevat tänä jouluna antamaan enemmän joululahjoja ja käyttämään enemmän rahaa joulun muistamisiin (holiday gifts) työntekijöilleen kuin viime vuonna. ASI´in tutkimuksen mukaan (asicentral.com, ASI´s Corporate Gift Giving Study), 42 % yritysten työntekijöistä suunnittelee antavansa lahjoja vuonna – tämä on tutkimuksen mukaan 40 % enemmän verrattuna edelliseen vuoteen.

Saman tutkimuksen mukaan yli kolmasosa yrityksistä, 37 %, ilmoittavat, että aikovat antaa lahjoja potentiaalisille asiakkaille ja olemassa oleville asiakkaille. Tässä on kasvua edelliseen vuoteen 5 %. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen mukaan 10 % yrityksistä investoi enemmän joululahjoihin kuin edellisenä vuonna, mikä on 8 % enemmän verrattuna edelliseen vuoteen. Lisäksi 79 % yrityksistä kertoi investoivansa joululahjoihin saman summan kuin viime vuonna ja ainoastaan 11 % yrityksistä kertoi kuluttavansa vähemmän joululahjoihin aikaisempaan vuoteen verrattuna. Euroopassa muuten lahjoja annetaan eniten Iso-Britanniassa.

Sama trendi tuntuu olevan myös Suomessa, mikä pitkälti johtuu talouden kohentumisesta sekä positiivisista talousnäkymistä. Yleisesti koetaan siten, että yrityksen profiloidun lahjan antaminen on yritykselle positiivinen markkinointiteko. Huomattavaa kasvua on erityisesti siinä, että tuotteet halutaan profiloida, merkata yrityksen logolla, tunnuksilla ja/tai tietyllä teemalla tai viestillä – tämä on muistijälkiä kohtaamisiin mitä suurimmissa määrin.

Mikä on sesongin suosituin lahja ja mitä se maksaa?

Vaikka lahjat usein ovat hyvinkin perinteisiä, yritykset haluavat, erityisesti henkilöstölahjojen ja muistamisien osalta, että ne ovat yksilöllisiä ja trendikkäitä. Mikäli kysymys on käyttötavarasta, sen halutaan olevan laadukas, erilainen, tunnistettava ja säilyvän käytössä pitkään, jopa vuosia eteenpäin.

Incentiven (incentivemag.com) tutkimuksen mukaan yrityksen lahjainvestoinneista 66,4 % annetaan asiakkaille, henkilöstölle 59,7 %, tavarantoimittajille ja yhteistyökumppaneille 18,9 %, potentiaalisille asiakkaille 5,1 %, osakkeenomistajille 4,9 % ja muille tahoille 2,2 %. Yrityksistä vajaat 30 % investoi lahjaan vähemmän kuin 20 €, noin 40 % yrityksistä 20 – 85 € ja loput tätä enemmän. Yleisesti ottaen eniten yritykset ostavat PR- ja liikelahjoja joulukuussa ja silloin kun se on tarpeellista sekä PR-tapahtumiin, messuille, asiakastilaisuuksiin ja kampanjoihin.

Sopivaksi lahjaksi katsotaan tänä päivänä 100 € per kpl verottajan määritelmän mukaan. Se pitää olla kaikille yhtäläisesti saatavilla esim. henkilöstön osalta ja lahjakortin osalta valittavissa tietyistä ennalta valituista tuote- ja/tai palvelu vaihtoehdoista.

Vuodesta vuoteen jouluisin ruokatuotteet, makeiset ja lahjakortit pitävät pintansa. Ruokatuotteet ja makeiset eri muodoissa ovat tutkimusten mukaan suurin tuoteryhmä joululahjojen osalta. Lahjakortin suosio, on se sitten ruokatuotteita, makeisia tai käyttötavaraa, on luonnollinen: se on helppo hankkia, siihen saa tyylikkäästi tehtyä yrityksen brändäyksen, logon, tarinan ja viestin. Lahjakorttia on helppo kuljettaa mukana, luovuttaa saajalleen puheen kera tai lähettää helposti postin kautta saajalleen. Lahjakortti kulkee mukana sekä autossa, yleisissä kulkuneuvoissa että lentokoneessa.

Lahjakortissa sekä ruokatuotteita, makeisia että käyttötavaraa 

Meillä More Onissa on laadukas ja kattava lahjakorttivalikoima. Valittavana on satoja tuotteita, aina ruokatuotteista lähtien, kuten kylmäsavulohi, lämminsavulohi, silli, kaviaari, savustettu lampaanpaisti, parmesaani, whiskycheddar, tryffeli, savustettua kalkkunarintaa jne. Lisäksi tarjolla on tuotteita sisustukseen, vapaa-aikaan, lifestyleen, keittiöön jne. Brändeistä voi mainita esim. Craft, Cutter&Buck, Sagaform, Kosta Boda, Clique, Newport, Vinga of Sweden jne. Kaikissa lahjakorteissa on valittavana erilaisia hintaryhmiä alkaen 29 € (alv 0 %).

Yrityksille tämä on helppoa:

tilaa lahjakortti More Onilta -> lähetämme kortit suoraan sinulle yrityksesi logolla ja viestillä varustettuna tai toimitamme ne puolestasi määrittelemillesi vastaanottajille -> lahjan saaja valitsee haluamansa lahjan netistä ennalta määritellyistä vaihtoehdoista ja syöttää lahjakortissa lukevan koodin -> me toimitamme valitut tuotteet lahjan saajalle suoraan hänen antamaansa osoitteeseen – yksinkertaista ja helppoa! Ja lahjan saaja on varmasti tyytyväinen saadessaan tehdä itse valintansa.

Kysy meiltä More Onista myös erilaista ”fyysistä” ruokakoria, joka sisältää suoraan etelä-Italiasta herkullisia oliiviöljyä, testivoittaja vinegrettoa ja pastaa lahjapaketissa, sellofaaniin pakattuna. Kori jää joulun jälkeen arkikäyttöön vaikkapa kauppakoriksi, saunakoriksi tai mökkikoriksi. Hinta alkaen 69,90 € (alv 0 %). Kysy toimituspalveluamme joulunaikana. Lahjakortteja voit tilata myös yksittäisinä kappaleina More Onin shopista shop.moreon.fi

Olli Ilmolahti

olli.ilmolahti@moreon.fi

More On Oy

puh. 040 528 9005

Edellinen
Edellinen

Kaada vaikka punaviiniä päällesi

Seuraava
Seuraava

Tyylikkäästi kohti talvea